Bandwi(d)thconsiderations

Type:album
Formaat:CD
Uitvoerder(s):COEM
Label(s):Burning Dog Records
Label code:010
Distributeur:Bang! Music
Releasedatum:11.2001
Aanwezig in Muziekcentrumja
Genre(s):Rock / Alternative
Taal:Engels

Track-info

1.How I Remember
2.Instrumental (For a sci-fi Western)
3.Dream
4.The Absurd Story of o-a-mi-nadia
5.Instrumental (For My Traveling Companion)
6.Show
7.Country Code
8.Wake Up
9.Small Signals
10.Ready for Love
11.Instrumental (For Dancing Tropical Fish)
12.All By Yourself
13.Bandwi(d)thconsiderations

Perscommentaren

Uit het Belgische pop- & rockarchief:
Ten tijde van de vorige plaat liet het Limburgse Coem nog fijntjes weten dat hun naam - toen nog met puntjes als C.O.E.M. - een afkorting was van "Coin Operated Entertainment Machine". Ondertussen hebben ze zelf blijkbaar ingezien dat de vergelijking van zo'n plezierautomaat met de eigen muziek ongeveer slaat als een tang op een varken, en is het gewoon Coem zonder meer, en zonder puntjes geworden.
Anders dan het muntjes-principe van "u vraagt, wij draaien", maakt Coem immers redelijk eigenzinnige, nu eens brutale - dan weer poeslieve muziek, zo ergens tussen het geneuzel van postrock, de pop van Fence en de experimenten van Sonic Youth of Motorpsycho in. Het resultaat is spannende gitaarmuziek, waarbij je op het ene moment verdwaalt in een muur van fuzz en rammelende drums, en het volgende moment alweer in slaap wordt gewiegd met een kinderwijsje, en tussenin ook nog een melodie hebt om je aan vast te houden.
Op hun tweede CD "Bandwi(d)thconsiderations" levert dat nu eens erg geslaagde tracks en redelijk vervelende nummers op. Tot de eerste categorie horen zeker "How I remember" (met zowat de kortste intro ooit), de nieuwe single "Show" (met zo ongeveer de langste intro ooit - of zo lijkt het toch met die minuut of 2 random gitaarnoten), het van een fijn surrealistische tekst voorziene "Small signals of Love" of het hypnotiserende "Ready for Love". Het meest ben ik evenwel te spreken van de instrumentale nummers, die dan ook braafjes "instrumental (for a sci-fi western)" en "instrumental (for my travelling companion)" (een ronduit indrukwekkende lap lawaai) en "Instrumental (for dancing tropical fish)" (het vrolijkste nummer op de CD) heten, want daar heb je geen moment last van het mindere punt van Coem: de zang van Marc Wetzels.
Tot de categorie "yuck" horen zeker de tenenkrullende intro van "O-a-mi-nadia" (dat later wel heerlijk openbloeit en op die plaats als het genoemde "instrumental (for my travelling companion)" dan wel weer bij het sterkste thuishoort), het slaapverwekkende "Dream" en het zeurderige "Country Code" en "Wake Up", waar genoemde zang behoorlijk gaat enerveren.
Met groepen als Orange Black, Reiziger, JF Muck en dergelijke levert Limburg nu bijna genoeg bandjes om een tour met niks dan interessante gitaargroepjes - gesponsord door het stubru-programma Duyster - op poten te zetten. Het is een andere "league" en wellicht voor een beperkter publiek bestemd dan regiogenoten Mauro en Millionaire, maar niettemin zeker de moeite om eens uit te checken.
(Auteur: Dirk Houbrechts)

This album in the press :

- svs in Rif-Raf (ned. editie) : "... Folk, ballads en cacaphony, Coem has it all. We would have liked to hear a less whining vocals, and a bit more variation in the song structures. That way, we would've been able to listen to it front to back without using the skip-button."
- Dirk Steenhaut in De Morgen : "... it's about time that this foursome stepped from the shadows, for their second cd, Bandwi(d)thconsiderations, is too good to go by neglected. In Coem, it's the guitars that call the shots: they turn & twist, purr and claw, or stroke your legs with a wagging tail ... Coem is contrary and whimsical, but never looses sight of the melody and has a rhythm section solid enough to build a house on ... Bandwi(d)thconsiderations is an album you need to have heard ..."
- Plattenmeister : "Gerade ist die zweite CD "Bandwi(d)thconsiderations" erschienen, und die klingt ganz anders als ihr Debut "Wizzel Wo" ... COEM kommen jetzt direkter und energischer rüber. Das Credo für "Bandwi(d)thconsiderations" lautete so: "Eine CD zu produzieren, die sich eng an den Liveklang anlehnt und, wie bei den Liveauftritten, das Volumenspektrum von hoch nach tief erforscht. Deshalb ist die Reihenfolge der Stücke und die Art und Weise wie sie ineinander übergehen so wichtig, weil COEM da auch live viel Mühe drauf verwendet." "Bandwi(d)thconsiderations" ist so gesehen, das ideale Album, das man sich zulegt bevo zur man einem Konzert der Band aufbricht oder um sie mit nach Hause zu nehmen nachdem man Zeuge eines ihrer Auftritte wurde."
- M. in Muziekkrant : "... Coem schrijft gestoorde (soms vergezochte) melodieën met een intimistisch karakter. Zelfs wanneer de gitaar uit de bocht gaat blijven de nummers warm en ingetogen klinken en dat is al een verdienste op zich. .. De plaat heeft verscheidene luisterbeurten nodig om zijn geheimen prijs te geven. En al gaat dat vaak ten koste van de song, het resultaat is meer dan behoorlijk en vaak origineel. Geen doordeweekse popgroep, maar zeker de moeite om een luisterend oor te lenen."
- Frank Ischner voor Noize.cc : "... Der schräge Gesang erinnert stark an Steven Malkmus, den Ex-Sänger von Pavement. Die Stimme tanzt oft um den Ton herum, jedoch ohne dass es störend wirkt. ... Man geht mit Witz und Spielfreude ans Werk und erreicht dadurch auch relative Eigenständigkeit. Ruhige Parts werden zelebriert und in guter Stoner-Rock manier ausgereizt, bis man sich wieder auf etwas mehr Drive freut, ein Wunsch, der auf „Bandwi(d)thconsiderations“ auch immer erfüllt wird. Good Alternative-Rock Stuff."
- Norbert Pek voor Kindamuzik.net : "... Sometimes acoustic and intimate and sometimes filthy and raw. There is a lot of space for rehearsal of tunes and sentences. Like the "I can never be sober" in 'Country Code' and the "better than me, hello" in 'Small Signals'. And the stuttering sound in 'Ready For Love' made me think the CD was stuck. But it's all part of the mysterious threatening sound of 'Bandwi(d)thconsiderations', which really needs a few spins to show what it's really all about."